مبانی نظری معماری
دریافت
حجم: 735 کیلوبایت
دریافت
دریافت
آوردن پروژه سر جلسه امتحان تاثیری ندارد لطفا از آوردن پروژه خوداری نمایید ... با تشکر
(مقاله به صورت خلاصه و مفید)
دریافت
حجم: 735 کیلوبایت
دریافت
دریافت
آوردن پروژه سر جلسه امتحان تاثیری ندارد لطفا از آوردن پروژه خوداری نمایید ... با تشکر
(مقاله به صورت خلاصه و مفید)
وفای به عهد، تنها در محدوده روابط داخلی مسلمانان خلاصه نمی شود، بلکه مسلمانان موظفند در برابر بیگانگان، کافران و دشمنان نیز به تعهدات خود پای بند باشند. قرآن مجید، بزرگ ترین دشمن اسلام را یهود و مشرکان می داند. آنجا که می فرماید:
لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلَّذینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَ الَّذینَ أَشْرَکُوا. (مائده: 82)
یهود و مشرکان را لجوج ترین دشمن نسبت به افراد باایمان می یابی.
همین قرآن، هر زمان که پای پیمان به میان می آید، دستور می دهد که مسلمانان پیمان های خود را حتی با این گروه ها حفظ کنند و چیزی از آن کم نکنند. در آیه ای می فرماید:
إِلاَّ الَّذینَ عاهَدْتُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ فَمَا اسْتَقامُوا لَکُمْ فَاسْتَقیمُوا لَهُمْ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقینَ.
مگر با آنان که در نزدیکی مسجد الحرام پیمان بستید تا آنان به پیمان خود وفادارند، شما نیز وفادار باشید. همانا خداوند پرهیزکاران را دوست می دارد. (توبه: 7)
با توجه به نکوهشی که قرآن درباره پیمان شکنان می کند، می توان از نظر اسلام در این باره به خوبی باخبر شد. برای مثال، در این آیه آمده است:
وَ إِنْ نَکَثُوا أَیْمانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُوا فی دینِکُمْ فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَیْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَنْتَهُونَ. (توبه: 12)
اگر آنان پیمان های خود را شکستند و در آیین شما طعن زدند، سران کفر را بکشید. برای آنان پیمانی نیست. شاید آنان بپرهیزند.
در آیه دیگر با شدت هرچه تمام تر دستور می دهد که با پیمان شکنان نبرد کنید؛ چنان که می فرماید:
«أَ لا تُقاتِلُونَ قَوْمًا نَکَثُوا أَیْمانَهُمْ؛ چرا با گروه پیمان شکن نبرد نمی کنید». (توبه: 13)
در اهمیت حفظ پیمان، همین بس که اگر در میدان نبرد، فردی از دشمن بخواهد از منطق اسلام آگاه شود، آن گاه درباره گرایش به اسلام تصمیم بگیرد، به حکم قرآن، باید به او امان داد و پیمان بست تا سخن خدا و منطق قرآن را به خوبی بشنود. هرگاه بخواهد به اردوگاه خود بازگردد، باید او را با کمال احترام به آنجا بازگرداند و این حقیقت در این آیه به خوبی منعکس شده است:
وَ إِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِکینَ اسْتَجارَکَ فَأَجِرْهُ حَتّی یَسْمَعَ کَلامَ اللّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ. (توبه: 6)
هرگاه مشرکی امان بخواهد تا سخن خدا را بشنود، به او امان بده تا کلام الهی را گوش کند، آن گاه او را به جایگاه خود باز گردان.
[مومنین کسانی هستند که] امانت ها و عهد خود را رعایت می کنند
وفای به عهد و تعهد به وعده ها موضوع اجتماعی است که سلامت جامعه و پایداری روابط اجتماعی به آن بستگی دارد، به همین علت در دین به آن بسیار تاکید شده است.
آدم هایی هستند که بی خود و بی سبب بدون این که قادر به انجام دادن کاری باشند قول می دهند، در حالی که همیشه باید بار را به اندازه ی توانایی خود برداشت و لزومی ندارد همه جا صد درصد قول بدهیم به خصوص قولی که نمی خواهیم به آن عمل کنیم. اگر هم قولی دادیم سعی کنیم حتماً به ان عمل کنیم؛ برای مثال اگر به جایی می رویم و به مادرمان قول می دهیم ساعت چهار بعدازظهر به خانه برگردیم، دیرتر از ساعت چهار به خانه برنگردیم. برای این کار سعی کنیم قبلاً موانعی را که ممکن است برنامه ریزی ما را به هم بزند شناسایی و پیش بینی کنیم؛ یعنی اگرقرار است از وسیله ی نقلیه استفاده کنیم ترافیک مسیر بازگشت را درنظر بگیریم و زودتر از حد معمول حرکت کنیم تا به موقع برسیم. با این کار شخصیت خود را نشان می دهیم؛ زیرا احترام شما به قول و پیمانی که با کسی می بندید اول احترام به شخصیت خودتان است.پیمان شکنی نشانه ی بی نظمی در زندگی است. با پیمان شکنی اولین ضربه را به شخصیت خودتان می زنید. کسی که وعده ی خود را محترم نمی شمارد به تدریج اعتبار خود را از دست می دهد و مردم دیگر برای حرف ها و قول و قرارهایش ارزشی قائل نمی شوند.
پیمان شکنی نشان نوعی بی ایمانی نیز است. مگر ایمان پیمانی نیست که با خدا و دین داریم. کسی که پیمان خود را می شکند از کجا معلوم که تعهدات دینی خود را نیز کم و بیش زیر پا نگذارد؟ آیا غیر از این است که حداقل به دستور خداوند در زمینه ی تعهدشناسی توجه نکرده است؟ مگر وفای به عهد مورد تاکید دین نیست؟ این جاست که می فهمیم، چرا در این آیه عمل به وعده و امانت داری از مهم ترین صفات مومنان شمرده شده است.